Allt om magtränare

MagtränareFunderar du på att köpa en magtränare? Då har du kommit rätt!

Väldigt många vet inte om hur man tränar magen rätt, eller i värsta fall inte ens om hur man tränar magen. De kan köra magövningar dagligen under flera månader utan att komma någon vart. Det vanligaste felet är att man gör fel utförande på övningarna. Det näst vanligaste är att man kopplar in helt andra muskler än magmusklerna. Ofta tar många fart med armar, ben, höftbörjarmuskeln eller använder kroppsvikten på något sätt som delvis eller helt tar över magmusklernas jobb. Tränar man magen fel tar det mycket längre tid att nå resultat, och i vissa fall uteblir resultatet helt och hållet.

Varför ska man köpa en magtränare?

  • Lättare att utföra övningen rätt
  • Bättre kontakt med magmusklerna
  • Tuffare magträning
  • Snabbare resultat
  • Skonsamt mot nacke och rygg
  • + fler fördelar beroende på vilken magtränare man använder.

Rekommenderade magtränare

Här är några tips på magtränare. När du trycker på länkarna öppnas de i ett nytt fönster (eller ny flik) och då kan du se bilder på dem och läsa andras omdömen.

  • Abilica Roller (länk)
  • En mycket prisvärd magtränare. Den följer magmusklernas riktiga utförande vilket ger en väldigt bra kontakt. Det går att träna magen och magens sida både effektivt och enkelt. Den är dessutom bra för korsrygg och nacke.

  • Weider Crunch Trainer (länk)
  • Som magtränaren Abilica Roller, fast bättre. Man känner verkligen av att magmusklerna arbetar och den är mycket jobbigare än vad den ser ut att vara. Det går även att träna midjan och sidmagmuskulaturen. Magtränaren har en skönare nackkudde och en matta vilket ger en bättre känsla både för nacke och rygg. En DVD ingår som visar övningar och hur man gör rätt.

  • Abilica Wheel (länk)
  • Gör man rätt är det här en väldigt bra magtränare. Den tränar främst magmusklerna, men även rygg, armar och skuldror. Det tar lite tid att lära sig och komma igång med denna, men sen går det undan och magträning blir väldigt tuff. Som nybörjare är det bäst att ta det lugnt och ha knäna i golvet. Först när du har lärt dig utförandet och blivit mer vältränad kan du försöka dig på göra övningen “längre” och luta dig fram mer, eller bara ha tårna i golvet.

    Alternativ till magtränare

    Bra alternativ till magtränare för dig som funderar på att välja något annat.

  • Pilatesboll (länk)
  • Först var pilatesbollar underskattade, men nu har de blivit väldigt populära. Det är inte bara för att pilatesbollar ger bra magträning och bra resultat, utan också för variationen. Man kan bestämma hur jobbigt man vill ha det genom att sätta sig längre fram eller längre bak på bollen. Man kan ha fötterna på golvet, på stöd samt rakt eller snett upp i luften. Det går också att lägga sig på bollen, hålla i sig med händerna i något och köra olika varianter av benlyft. Man tränar både balans och styrka i mage, sida mage och rygg. Ett bra alternativ till magtränare. Den här bollen blev dessutom bäst i test (se här), bland annat för att instruktioner medföljer.

    Komplement till magtränare

    Komplement till magtränare för dig som vill träna hela kroppen och inte bara magen.

  • Abilica Exertube (länk)
  • Träna rygg, armar, axlar, bröst, rumpa och ben. Man kan göra otroligt många övningar med denna och det medföler en affisch med elva av de vanligaste övningarna. Välj rätt alternativ bara. Den finns i två längder (120 cm & 140 cm) samt tre olika styrkenivåer (lätt, medium, hård). Ta 120 cm om du är under 1,70, annars tar du 140 cm. Ta medium eller hård om du redan är rätt tränad, annars tar du lätt.

    Värm upp innan du använder magtränare

    Man kan jogga eller ta en promenad, men det går lika bra att använda rockring eller hopprep. Uppvärmingen är viktig. Man blir varm, kommer igång, andningen är på, skaderisken minimeras och man når sina mål snabbare.

  • Abilica Rockring (länk)
  • Träna och värm upp mage, höfter, ben och rumpa. Rockringen är 90 cm i diameter och gjord av mjuk behagligt gummi. Den är skön att komma igång med, men kräver viss teknik innan man kan köra seriöst.

  • Hopprep (länk)
  • Hoppa i 10-15 min innan du börjar köra med magtränare. Då hinner du bli både andfådd och svettig. Bra för fettförbränning, kondition och benmuskler. Tex boxare använder ofta hopprep för att komma igång.

    Så här tränar du magen rätt

    Magmusklerna behöver återhämta sig för att växa. Därför ska du inte träna magen varje dag, även om du orkar det. Magmusklerna behöver ca 48-72 timmars vila mellan passen. För mycket träning leder bara till långsam utveckling och höjd skaderisk. Satsa på att träna magen var tredje eller varannan dag så kommer du märka att det ger snabbare resultat.

    Träna inte magen för länge. 20-30 min räcker mycket väl. Du har som mest energi i början på passet, sen orkar du mindre och mindre. Den första kvartens magträning har därför störst påverkan på resultatet, eftersom du då orkar ge allt. Det är däför smart att göra de jobbigaste magövningarna först.

    Du har fyra sorters magmuskler. Rectus abdominis på framsidan samt oblique externus abdominis, oblique invertus abdominis och transversus abdominis på sidorna. För att uppnå fin symmetri, dvs jämt stora magmuskler, krävs det att du både tränar framsidan och sidorna. Gör därför inte bara raka magövningar. Med de magtränare som finns här över kan man köra helt rakt, men det går också att köra snett för att komma i kontakt med sidmagmuskulaturen.

    Köp en magtränare idag så kommer du igång med allt!


    Klippet här över är på Weider Crunch Trainer. En crunch tar mycket mer på själva magmusklerna, till skillnad från exempelsvis situps som kopplar in andra muskler som tex höftböjarmuskeln. Med viss teknik går det även att göra ett kombinerat crunch och benlyft.

    Weider Crunch Trainer har fått väldigt bra recensioner på Amazon.com.
    Den finns att köpa här på Sporttema.se!